مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت : پرسپولیس و استقلال نه با محمد رویانیان و علی فتح‌الله‌زاده بلکه سال‌هاست به بن‌بست رسیده‌اند.
 
به گزارش راسخون، کاظم اولیایی در گفت و گو با فارس، در مورد صحبت‌های اخیر محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در مورد پرسپولیس و استقلال گفت: خلاءای در ورزش وجود دارد که سال ها به ما آزار می رساند و توقع است که گودرزی که تحصیل کرده ورزش است و سالها در این حوزه فعالیت کرده اولویت‌ها را پیدا کند.
 
وی افزود: هسته مرکزی ورزش در دنیا امروز باشگاه ها هستند. اگر وزارت ورزش وجود دارد ستاد ورزش است. سقف ورزش در تمام دنیا باشگاه ها هستند. حالا اگر ما برای باشگاه ها سیاست گذاری و خط مشی تعیین نکنیم در نتیجه دچار مشکل می‌شویم.
 
اولیایی خاطرنشان کرد: دولت جدید باید خود را وارد این حوزه می‌کرد ما به جای اینکه ورزش را فوتبال کنیم و فوتبال را دو رنگ آبی و قرمز بکنیم باید طرح جامع باشگاه داری را به وجود می‌آوردیم. چه کسی باید این طرح را بنویسد. متولی اصلی این مسئله وزارت ورزش است. باید بپرسند باشگاه ها این را می‌خواهند یا نه حتما آنها این موضوع را می‌خواهند چرا که در غیر اینصورت اینکاره نیستند. حالا باید پرسید که این طرح جامع چیست؟ هرچه جلو می رویم این خلا بیشتر می شود و صدمه بیشتر می بینیم. همین می شود که فوتبال را دو رنگ قرمز و آبی کردیم و این دو باشگاه توقع دارند تمام بیت المال دست دو نفر باشد و هزینه کنند.
 
مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در پاسخ به این سوال که آیا موافق عدم پرداخت پول از سوی وزارت ورزش به این دو باشگاه است، تأکید کرد: من منتقد این هستم که باشگاه از نظر وزارت ورزش چیست، مگر می شود تعریف باشگاه نداشته باشیم آنوقت بخواهیم پشتیبانی کنیم. مگر وظیفه دولت پشتیبانی از ورزش نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که پس چرا اجازه نمی‌دهند این دو باشگاه خصوصی شوند، گفت: بازهم شما در نقطه آخر ایستادید. چه چیزی خصوصی شود. باشگاه؟ تعریف این باشگاه چیست. 50 سال است دولت با سلیقه مختلف ورزش را اداره کرده و الان این توقع از دولت است. دولت کجای دنیا مجری ورزش است؟
 
اولیایی در مورد اینکه برخی صحبت ها در مورد عدم کمک مالی به باشگاه‌ها دلسردی می‌آورد، عنوان کرد: من این را قبول ندارم. ما بیراهه ای را انتخاب کردیم که هرچه سرعت را بالا ببریم راه را اشتباه رفتیم. چند سال است که با مجلسی ها جلسه می گذاریم و اهمیت باشگاه را بیان می‌کنیم.ما چیزی نداریم که اسم آن را سیستم بگذاریم پولی را علی اصغری به ورزش می‌آوریم که نمی دانیم چه طرحی داریم.
 
اولیایی در مورد این که آیا با طرز تفکر و سیستم وزارت ورزش موافق است،‌اظهار داشت: اصلا سیستمی ندارند و برای باشگاه تعریفی بیان نکردند. اگر باشگاه را به رسمیت می شناسند تعریف رسمی کجاست. ما با سه مجلس و دو دولت جلسه گذاشتیم اکنون چند طرح در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی وجود دارد. در اتحادیه فوتبال نیز این کار  را کردیم. ما کشوری هستیم که طرح جامع باشگاه دارمان باید قانون باشد. این را باید ابتدا وزارت ورزش ارائه دهد. آنوقت می توانند اظهار نظر کنند که پول می‌دهیم یا نه. در حال حاضر پول بدهند یا نه هر دو نظر غلط  است.زمان طاغوت خود دولت می خواست  و باشگاه داری  می‌کرد. اکنون نیز دولت همین کار را می کند بر عهده گرفتن تمام کارهای اجرایی توسط دولت از لحاظ عقلی غلط است.
 
وی در مورد اینکه بعد از پرسپولیس و جدایی رویانیان زمزمه هایی در مورد تغییر و تحول در استقلال هم شنیده می‌شود و فکر می‌کند این کار درست است، خاطرنشان کرد: اگر پول ندادن آقای وزیر مبنای این است که برنامه و استراتژی باشگاه داری چیست، کار درستی است. اما اگر این دو باشگاه دیمی درخواست پول کردند و وزیر هم دیمی با این مسئله مخالفت کرده است این غلط است. این دو باشگاه نه با رویانیان و نه فتح الله زاده بلکه سال‌هاست که این دو باشگاه به بن بست رسیدند. بر احوال آن کس بباید گریست که خرجش بود بیست، خرجش نوزده!
 
وی افزود: وقتی بالانس اقتصادی تعریف نشده استقلال دو سال پیش می گوید 5 میلیارد بدهکار است. امسال می گویند 25 میلیارد و مطمئن باشید سال بعد می گویند 50 میلیارد بدهکار هستیم. پرسپولیس هم همین است. این دو باشگاه دو شرکت قانونی تعریف شده اند. کدام قانون اجازه می دهد شرکت دولتی بدهی انباشته برای دولت ایجاد کند. همه جا بودجه می دهند. اینها می گویند ما دولتی هستیم اعلام بودجه  می کنند و سپس بدهی انباشته درست می کنند. باشگاه ما از سیستم گلدکوئیست بدتر عمل می کند. اینکه اگر جلوی پول گرفته شود و برنامه جدیدی باشد بسیار خوب است اما همانطور که گفتم باید برنامه جدیدی باشد.
 
اولیایی تأکید کرد: باید برنامه کوتاه،میان و بلند مدت طراحی شود. باید در این مورد جمع بندی شود و باشگاه را دارای توان درآمدی کرد. اکنون نه می توانیم بگوییم دولت به باشگاه‌ها پول بدهد نه اینکه باشگاه ها دارای توان خصوصی شدن دارند. توان خصوصی شدن باشگاه ها هنوز شکل نگرفته است. فوتبال ما این ظرفیت را ندارد این شعارها را مدیران موجود می‌دهند و اینکه می گویند ما هزینه می کنیم دروغی برای حفظ خودشان است و باعث می شوند سر سایر افراد که این حرف را می شنوند کلاه برود. این ظرفیت به شرط برنامه میان مدت با استفاده از کمک انبوه در مرحله اول شدنی است اما یک شبه نمی توان این کار را کرد. باید بگویم در این شرایط پول دادن به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خدمت کردن به این دو تیم نیست.
 
مدیر اسبق باشگاه استقلال در مورد اینکه آیا در این شرایط حاضر است مدیریت این تیم را برعهده بگیرد و گفته می شود در این رابطه صحبت‌هایی با او شده است، خاطرنشان کرد:‌ ما بازنشسته شدیم. اصلا هیچ نوع آمادگی برای حضور در مدیریت ورزش را ندارم و مشورتی با من انجام نشده است. بعضی اوقات به دلیل صحبت های ما در مطبوعات تماس می گیرند و گلایه و تشکر می‌کنند. درابتدای تشکیل دولت جدید در جلساتی که برای تعیین وزیر جدید بود و همفکری می‌دادم اعلام کردم که آمادگی حضور در پست‌های اجرایی را ندارم.
 
وی در پایان گفت: حواسمان باید جمع باشد که نباید دولت را تحت فشار گذاشت تا پول مفت در اختیار این دو باشگاه قرار دهد بالاخره باید تعیین و تکلیفی مشخص شود.
/2759/